Monday, April 20, 2015

Mentor

Dalam apa jua bidang sekali pun, tak kiralah bidang hiburan, nyanyian, sukan, perniagaan, hartanah, dan lain-lain lagi, mentor atau coach penting utk memastikan kita berada di atas landasan yang betul ke arah kejayaan. Satu faktor yg penting yg perlu ada pada seorang mentor itu sebelum kita memilih utk belajar dgnnya ialah, mentor itu mestilah seorang yg sudah berjaya dan berpengalaman dlm bidang yg diceburinya. Kita akan mendapat panduan the do's and the dont's dalam perjuangan kita untuk mencapai kejayaan dalam bidang yang diceburi.

Namun begitu, tak dinafikan ramai yang berjuang dan terbukti kehebatan mentornya, masih belum menemui kejayaan dan diimpikan. Berbalik kepada diri sendiri. Sehebat mana mentor kita di dalam bidangnya, jika diri sendiri tidak mempunyai semangat juang yang tinggi, kita akan tetap bertemu dengan jalan buntu. Mentor boleh memberi bertan-tan ilmu, semangat, motivasi, tips, dan sebagainya, tapi, akhirnya, jika kita tidak melaksanakannya dengan fokus dan semangat juang yang tinggi, destinasi kejayaan akan berada jauh dengan kita.

Perasaan takut juga adalah faktor yang mentor sama sekali tidak dapat bantu untuk mengatasinya melainkan diri kita sendiri mengatasinya. Takut untuk mencuba, takut untuk bersaing, takut akan kegagalan, punca kita tidak akan bergerak ke mana-mana. Takut kepada sesuatu yang belum pun berlaku lagi.

Sekadar berkongsi untuk peringatan diri juga. Saya amat menghormati mentor-mentor saya. Saya tidak hanya mempunyai satu mentor. Perjuangan masih belum tamat. Marilah menuju kejayaan!

No comments: